Woelige week in de printwereld – The Guardian en Newsweek

Op twee dagen tijd kwamen twee Engelstalige printmedia in het nieuws met plannen om de drukpersen te stoppen. Online nieuws de toekomst? Voor het ene medium een voorbarig gerucht, voor het andere de simpele waarheid. Toch moeten we nog niet meteen vrezen dat alle kranten op sterven liggen.

Eerst niet, dan weer wel

Gisteren verscheen het gerucht dat The Guardian eraan zou denken de printeditie van het dagblad stop te zetten. Het Britse dagblad zou zo het jarenlange inkomstenverlies van de krant een halt willen toeroepen. De hoofdredacteur van The Guardian probeerde dezelfde dag nog het gerucht te ontkrachten. Alan Rusbridger liet op Twitter weten dat het verhaal gebaseerd was op een ander gerucht, dat volgens hem trouwens evenmin correct was. Rusbridger zou echter een van de weinigen zijn die door wil gaan met de gedrukte versie van de populaire krant.

Toch was het verhaal over The Guardian niet helemaal ongegrond. De fysieke krant is niet altijd winstgevend, zo bewijst onder andere de Guardian Media Group zelf. De groep, die zowel The Guardian als zusterkrant The Observer omvat, boekte vorig jaar een verlies van 44,2 miljoen Britse pond. Een verlies van ongeveer 55 miljoen euro, dat valt moeilijk te weerleggen.

In De Morgen konden we vandaag dan weer lezen dat het Amerikaanse weekblad Newsweek vanaf volgend jaar niet meer gedrukt zal verschijnen. De dalende verkoop speelt het magazine parten, met een dieptepunt in 2010, toen de verkoop zelfs met 31,6 procent daalde. Op 31 december zal de laatste papieren versie verschijnen, daarna zal Newsweek enkel digitaal beschikbaar zijn als Newsweek Global. Dit e-magazine zal je op internet en via e-readers of tablets kunnen lezen, weliswaar tegen betaling.

Papieren media zonder toekomst?

De Spanjaard Javier Díaz-Noci gaf in 2010 zijn kijk op online media en had het over het aangekondigde einde van de printmedia. Hij wees op een studie van Martin Langeveld waaruit bleek dat lezers vier keer meer tijd nodig hadden om een pepieren krant te lezen dan een online krant. Bovendien bereikt een online krant volgens Langeveld een publiek dat zeven keer groter is dan dat van een papieren krant. Díaz-Noci concludeert in zijn studie ook dat nieuwe technologieën een invloed zullen hebben op de levensduur van de krant. Als iPads, tablets en aanverwante technologieën alomtegenwoordig aanwezig zjn in onze maatschappij, zal dit het einde betekenen van de krant zoals wij ze oorspronkelijk hebben gekend.

Toch stelt het Angelsaksische weekblad The Week zich vandaag de vraag of de papieren krant geen ideaal adverteermiddel blijft, als denkoefening over het nieuws over The Guardian en Newsweek. Er zijn namelijk ook positieve verhalen over kranten te vertellen. Zo zorgen de papieren versies van The Guardian en The Observer samen voor ongeveer drie vierde van de inkomsten van de Guardian Media Group. Daarenboven is een fysiek product nog steeds een handige tool om een merknaam te verstevigen. Iets wat je in je handen hebt, daar heb je meer voeling mee.

We zullen dus nog niet onmiddellijk zonder krant naar ons werk rijden of sporen. De krant is dan niet meer zo onoverkomelijk als vroeger, maar mediadiversiteit kan ervoor zorgen dat meer mensen media blijven volgen. Ze kunnen zich blijven informeren via hun favoriete medium en kunnen zo hopelijk meepraten over de echte problemen in deze wereld. Nadruk op hopelijk.

Bronnen

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s